MVO IS NIET VRIJBLIJVEND MEER…

‘OVER HET EERLIJKE SPEELVELD’.

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen leek heel lang een vrijblijvende uitdrukking. Tot…door de Corona-crisis alles op scherp werd gezet. Onze klanten weten van ons dat we een hekel hebben aan modeproducten uit lage lonen landen waar arbeidsomstandigheden totaal niet in orde zijn. Niet alleen omdat het tijdperk van de vrijblijvendheid allang ten einde. Onze voorouders en wij zelf houden ons altijd serieus bezig met de afkomst van de producten die wij inkopen. Wij hebben nu eenmaal al meer dan 135  jaar de naam van  een ‘dure’  winkel te zijn en dat went nooit. Goede producten van goede kwaliteit en eerlijk geproduceerd en verhandeld vergen een realistische prijs. De productie van kleding tegen eerlijke lonen brengt nu eenmaal ook een normaal prijsniveau met zich mee. De overkill aan on-etische productie en het dumpen daarvan op de wereldmarkt wekt al jarenlang de indruk dat die lage prijzen ‘normaal’ zijn terwijl we beter weten…

Het modevak is  niet in een fraai daglicht gekomen door enorme misstanden in de kledingbranche.

Door de grote hoeveelheid kleding die wereldwijd wordt geproduceerd is kleding steeds meer gaan lijken op een wegwerpproduct. In de laagste en midden-prijsklassen ie er is een enorme ‘overkill’.
Van origine waren de halfjaarlijkse uitverkoopmomenten bedoeld als opruiming, om plaats te maken voor de nieuwe collecties. Dan werden de restantjes tegen een extra aantrekkelijke prijs aangeboden.
Maar deze opruimingsperiodes liepen zo goed dat winkeliers en merken later in de twintigste eeuw speciaal mode van lage kwaliteit gingen produceren en inkopen om op deze dagen te verkopen.

SALES werd tot een bijzonder marketinginstrument verheven.

Krimpende marges en inkomsten hebben bij de merken zelf vaak ook weer gevolgen voor investeringen op het gebied van duurzame en eerlijke productie. Die zogenaamde goeie kortingsdeal kan zo dus ten koste gaan van mens en planeet. MVO productie in de kledingbranche mag niet langer vooruit geschoven worden!
De coronacrisis laat zien dat het gevaarlijk is wanneer de economie en de samenleving niet in evenwicht zijn met de behoeften van mensen en met de natuur.  Wanneer geld geen middel meer is maar een doel geworden is brengen we de wereld in gevaar. De wereld is toe aan een andere aanpak. Nu wij mensen nog….

Wij kunnen er niet mee leven om mee te werken aan foute praktijken die medemensen schaden. Wij willen niet mee-rennen in de race met aanbieders van ‘goedkoper’ geproduceerde mode. Eerlijk is eerlijk.
Vaste klanten zien dan ook dat er een paar merken uit ons assortiment zijn verdwenen. Wij nemen afscheid als we ons niet kunnen verenigen met de uitgangspunten van die labels of omdat die labels zich in nevelen hullen als het om de afkomst van hun producten ging.

Wij pleiten voor een eerlijk speelveld

in ons prachtige modevak en nemen daarvoor ook onze verantwoordelijkheid. En wij stellen het heel erg op prijs dat onze klanten de keuze voor eerlijke prijzen door MVO ook waarderen. Op deze website zullen we u op de hoogte houden van ons onderzoek naar mooie en eerlijke collecties.

0