MVO IS NIET VRIJBLIJVEND MEER…

Sietske Koene Mode:‘OVER HET EERLIJKE SPEELVELD’.

Over MVO is tegenwoordig veel te doen.  Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen leek heel lang een vrijblijvende uitdrukking. Tot…door de Corona-crisis alles op scherp werd gezet.

Sietske Koene over MVO Onze klanten weten van ons dat we een hekel hebben aan modeproducten uit lage lonen landen. Omdat daar de arbeidsomstandigheden totaal niet in orde zijn. Niet alleen omdat het tijdperk van de vrijblijvendheid allang ten einde. Onze voorouders en wij zelf houden ons altijd serieus bezig met de afkomst van de producten die wij inkopen. Wij hebben nu eenmaal al meer dan 135  jaar de naam van  een ‘dure’  winkel te zijn en dat went nooit. Want goede producten van goede kwaliteit en eerlijk geproduceerd en verhandeld vergen nu eenmaal een realistische prijs. Een veel te groot deel  van alle mode die op de markt wordt gebracht is niet eerlijk geproduceerd ten behoeve van de laagste prijs. Ten koste van medemensen.

De productie van kleding tegen eerlijke lonen

brengt nu eenmaal ook een normaal prijsniveau met zich mee. De overkill aan on-etische productie en het dumpen daarvan op de wereldmarkt wekt al jarenlang de indruk dat die lage prijzen ‘normaal’ zijn terwijl we beter weten…

Het modevak is in een lelijk daglicht gekomen door enorme misstanden in de kledingbranche.

Door de grote hoeveelheid kleding die wereldwijd wordt geproduceerd is kleding steeds meer gaan lijken op een wegwerpproduct. In de laagste en midden-prijsklassen ie er is een enorme ‘overkill’.
Van origine waren de halfjaarlijkse uitverkoop-momenten bedoeld als opruiming. Om plaats te maken voor de nieuwe collecties. Dan werden de restantjes tegen een extra aantrekkelijke prijs aangeboden.
Maar deze opruimingsperiodes liepen zo goed dat handelaren de term SALE te pas en te onpas gingen inzetten. Later in de twintigste eeuw begonnen producenten steeds meer mode van lage kwaliteit te produceren om op deze dagen te kunnen verkopen.

SALES werd tot een bijzonder marketinginstrument verheven.

Krimpende marges en inkomsten hebben bij de merken zelf vaak ook weer gevolgen voor investeringen op het gebied van duurzame en eerlijke productie.
Die zogenaamde ‘goeie kortingsdeal’ gaat zo dus ten koste van mens en planeet. MVO productie in de kledingbranche mag niet langer vooruit geschoven worden!
Want ergens in de keten wordt de prijs betaald en die is hoog: inzet van kinderarbeid bijvoorbeeld of milieuvervuiling door gebruik van slechte materialen of verkeerde verf.

De coronacrisis laat zien dat het gevaarlijk is wanneer de economie en de samenleving niet in evenwicht zijn met de behoeften van mensen en met de natuur.  Wanneer geld geen middel meer is maar een doel geworden is brengen we de wereld in gevaar. De wereld is toe aan een andere aanpak. Nu wij mensen nog….

Wij kunnen er in ieder geval niet mee leven om mee te werken aan foute praktijken die medemensen schaden. Wij willen niet mee-rennen in de race met aanbieders van ‘goedkoper’ geproduceerde mode. Eerlijk is eerlijk.
Vaste klanten zien dan ook dat er een paar merken uit ons assortiment zijn verdwenen. Wij nemen afscheid als we ons niet kunnen verenigen met de uitgangspunten van die labels. Of omdat die merken zich in nevelen hullen als het om de afkomst van hun producten ging.
Het kan gelukkig ook heel anders! Met een merk zoals bij No Man’s Land hebben wij een langdurige relatie omdat dit label ook alle MVO-aspecten zo serieus neemt.

Wij pleiten voor een eerlijk speelveld

in ons prachtige modevak en nemen daarvoor ook onze verantwoordelijkheid. En wij stellen het heel erg op prijs dat onze klanten de keuze voor eerlijke prijzen door MVO ook waarderen. Op deze website zullen we u op de hoogte houden van ons onderzoek naar mooie en eerlijke collecties.

Energie

Wij verlichten de winkel grotendeels met led-verlichting en wij betrekken onze energie via de Zaanse Energie Koöperatie van de meest groene energieleverancier van Nederland.

0