Mooie mode inkopen

is een kunst die je moet leren begrijpen als je een winkel hebt.  Wat dat betreft is het voor ons heel fijn dat we al zo’n lange staat van dienst hebben. Want net als op allerlei andere terreinen kan je met je assortiments-opbouw ook aardig de fout in gaan. En natuurlijk slaan wij de plank ook nog wel eens mis. Dan sturen we bij, nieuwe ronden nieuwe kansen.

Plezier hebben in je werk

is misschien wel het allerbelangrijkst. En gelukkig hebben wij ook veel plezier in ons werk. Met een fijn ploegje van medewerksters, Jolanda, Patrice en Saskia en met veel leuke contacten met onze klanten, met leveranciers en collega-winkeliers in de buurt en in het land. Die contacten gaan vaak verder dan alleen het ‘zakelijke’. En dat is ook fijn. Want ook in het modevak hebben wel elkaar hard nodig. Altijd zo geweest en nu nog zo. Toch denken sommige modemerken daar ‘anders’ over. Mooie mode inkopen is een kunst, en een goede naam opbouwen is dat ook. Maar er zijn ook merken die de winkels gebruikt hebben om hun merkbekendheid op te bouwen, om daarna vervolgens zelf een eigen webshop te openen. En als ze daarop door ons en onze collega’s worden aangesproken gaven ze  tot nu toe ‘niet thuis’ . Maar dat begint nu toch te veranderen. Want wat moet een label nu zonder stenen winkel en een vakkundig advies?

Er verandert veel in het winkellandschap anno 2019

Tijdens de inkoop horen wij bij onze leveranciers hoeveel winkels er in het afgelopen half jaar zijn opgeheven. Anno 2019 groeit de aandacht van de consumenten natuurlijk ook voor  een aanzienlijk deel naar webshops. Om allerlei redenen: als de ene webshop je favoriete artikel niet in voorraad heeft dan vind je het binnen een paar seconden bij de volgende, je hoeft er niet voor de deur uit enz. enz. En voor de winkels (al zijn die nog zo groot…)  is het onmogelijk om op het vlak van verkrijgbaarheid ooit te ‘ concurreren ‘ met die leveranciers die door grote investeerders zelfs jarenlang verliesgevend in de lucht worden gehouden. Die hebben vanzelfsprekend altijd een volledige productievoorraad en die zal altijd groter zijn dan welke andere winkel of webwinkel dan ook.

Niet van deze tijd….

Vanzelfsprekend zijn webshops niet meer weg te denken uit ons consumentengedrag. En vanzelfsprekend verandert er daardoor ook heel veel in dorpen en steden. Winkels sluiten, gemeentes weten niet wat ze met de nieuwe situaties aan moeten en ooit zo aantrekkelijke gebieden ontvolken. Helaas komt dat de leefbaarheid meestal niet ten goede.

Gelukkig hebben wij het in Wormerveer heel leuk voor elkaar. Met een groep van mooiere winkels  met gezellige horeca langs de Zaan en in de Marktstraat. En met de Zaanbocht als aantrekkelijke ‘horizon’. We horen vrijwel dagelijks dat klanten zeggen dat we in Wormerveer zo actief bezig zijn en dat het daardoor ook zo gezellig is. Dat is fijn om te horen, want alle winkels zijn nog altijd van zelfstandige ondernemers met veel hart voor de zaak.
In de winkels van zelfstandige ondernemers vind je de ambassadrices van de modemerken, de beste adviseurs die je nodig hebt wanneer je op zoek bent naar kleding die bij jou past.

Modeleveranciers (dat zijn dus fabrikanten of importeurs die aan de winkels leveren) die ons zelf begonnen te beconcurreren met hun eigen webshops noemden ons vorig jaar nog  ‘niet van deze tijd’.

Maar in een half jaar tijd zien we dat er veel genuanceerder over dit verschijnsel wordt nagedacht. Bij ons komen de merken die zelf winkeltje spelen met een eigen webshop er niet meer in. Als één van onze labels zelf met een webshop aan de gang gaat dan komen ze maar naast ons zitten in een gezellig winkelgebied.

Ooit blijkt dat eerlijkheid in het zakendoen het langst houdbaar is…..
Er is eigenlijk niets nieuws onder de zon.

 

 

Recent Posts
No Man's Land