Reuring bij Sietske Koene Mode

Bent u al bekend met het nieuwe blad Reuring-Wormerveer?  In de editie van 10 juni staat een mooie tekst die geschreven is door Guus Bauer. Onze klanten zullen Sietske Koene Mode er vast in herkennen omdat zij ook ons enthousiasme delen voor het begrip kwaliteit in de ruimste zin. Maar ook omdat we samen met u stilstaan bij de gevolgen van de pittige crisis van de afgelopen anderhalf jaar.

De Corona-pandemie heeft veel leed veroorzaakt. De wereld is wakker geschud op veel niveaus. Naast al het leed ontstonden er ook totaal nieuwe ontwikkelingen. Thuiswerken, zoom-vergaderen, minder reizen en toch meer tijd voor het gezin, politiek geharrewar. Teveel om op te noemen.

Ook in het modevak zal nog enorm veel (moeten)  veranderen voordat alle kledingproductie op een eerlijke manier geregeld is.
Unicef schrijft: Een op de tien kinderen tussen de vijf en zeventien jaar (152 miljoen) moet werken. Bijna de helft is jonger dan twaalf jaar. Hoe staat het met de strijd hiertegen?

Hoe bescheiden ons aandeel ook maar kan zijn, voor zover wij daartoe in staat zijn willen we ook bijdragen aan een verbetering van de (mode-) wereld. Wij willen weten waar producten worden gemaakt voordat we met een merk in zee gaan. Wij doen geen zaken met merken die ons niet kunnen garanderen dat zij ook streng toezien op MVO. Dat is al het minste wat wij kunnen doen.
Wij zien dit als een belangrijke opdracht en hopen zo ons bescheiden steentje te kunnen bijdragen zodat onze klanten weten dat ze ook in dat opzicht bij ons aan het juiste adres zijn.


Nu terug naar Reuring-Wormerveer:

Guus Bauer schrijft:

Met mode

het verschil maken

Sietske Koene mode is een verrassende winkel wat betreft de hoge kwaliteit van de collecties, het niet aflatende enthousiasme van de eigenaren Sietske en Dirk, maar ook vanwege de ruimte: honderdvijftig vierkante meter verstopt in een L-vorm.

Echte Zaanse winkeliersfamilie

Grondlegger Pieter Koene, de overgrootvader van Dirk, was een echte handelsman, maar ook iemand die toen hij in 1886 op de Marktstraat zijn damesmodezaak begon een duidelijke visie had op kwaliteit en verfijning. Al vanaf de start mochten er beslist geen concessies gedaan worden aan de gebruikte stoffen en aan de productie. Een uitgangspunt dat men tot op de dag van vandaag nog steeds hanteert. Geen handeltjes, geen bulkkoopwaar, consequent blijven. Dirk: “Wij zoeken constant naar kwaliteit, naar originaliteit, naar trend- en tijdloze mode in een goede prijs- kwaliteitsverhouding, krijgen daardoor nog weleens het stempel ‘chique’ of ‘exclusief’ opgeplakt, met daarbij de onderliggende gedachte ‘relatief duur’, terwijl we eigenlijk heel toegankelijk zijn, cliënten vaak verrast zijn hoe goed ze bij ons kunnen slagen.”
Zaanbocht
Sietske en Dirk hebben uiteraard gevoel voor smaak, zijn cultureel en maatschappelijk betrokken, hebben een paar jaren her het plan bedacht om met kwaliteitswinkels aan de Zaanbocht gezamenlijk op te trekken. Dirk is – het zit hem in de genen – net als zijn grootvader een echte organisatie- en verenigingsman. ‘Het enthousiasme dat ik voor onze winkel heb, heb ik ook voor de Zaanbocht. Samen kun je kansen beter benutten, leren van de processen die zich in de wereld afspelen en op een bescheiden manier proberen om bij te dragen aan verbetering.’ Middelmatigheid is overal, juist door gezamenlijk de kwaliteit van de detailhandel te benadrukken, verbeter je een winkelgebied, kun je naam maken in en buiten de regio.
Slowfashion.
Grote winkelketens springen bij het ontdekken van een trend direct op de markt, laten in zeer korte tijd in het verre oosten prompt de gewenste kleding maken die ‘in’ blijkt te zijn. Net zo ongezond als fastfood. Gemaakt onder foute omstandigheden tegen dumpprijzen. “Je kunt niet een collectie bedenken en ontwikkelen in pakweg een paar weken. Het milieu- en maatschappelijke element vinden wij net zo belangrijk als de kwaliteit. De herkomst van het materiaal, de garens. Wij zijn duidelijk van de slowfashion, van kwaliteit in plaats van kwantiteit. En dat begint in het collectief hier ook echt te leven. Het kan beter mooi, beter goed.”
Recent Posts
0
De sfeer van No Man's Land